ANATOMY OF A MERGER

The Elusive Search for Fairness at the Journal/Sentinel

DAVID DODENHOFF

hen the
Milwaukee
Journal and

the Milwaukee
Sentinel merged to
become the Journal
Sentinel in April of
1995, the new paper’s
editorial board set
forth a few guiding
principles in a piece
entitled, “Where we
stand at the Journal
Sentinel.” Some of the
highlights were as fol-
lows:

— “We must
constantly police
our own preju-

correspondents
themselves know
that it is both unethi-
cal and self-defeating
to allow their views
to pollute news cov-
erage in deliberate,
blatant, systematic
ways.

More subtle
forms of inaccurate
and unfair coverage
can manifest them-
selves fairly easily,
however, unless
reporters, editors,
and editorial writers
take great care to

dices, particularly
as they relate to individuals or causes we
have grown either to respect or distrust.”

— “We will strive to be accurate and
fair.”

— “We are independent, beholden to
no special interest or political party.”

The greatest threat to the pursuit of
such ideals is not, as some would claim, a rag-
ing liberal bias. Yes, reporters tend to have
more liberal political beliefs than the average
citizen. Take it from the most trusted man in
America, Walter Cronkite: “Everybody knows
that there’s a liberal, that there’s a hea}/y liber-
al persuasion among correspondents.”” But the

avoid them. A paper
might, for example,
attach ideological labels to one group of politi-
cal actors more frequently than another. Or it
might seek comments from those on one side
of a debate without seeking counterbalancing
comments from those on the other side. Or it
might not always trouble itself with the facts
when it is confident of an editorial position. Or
it might not be sufficiently skeptical of the
sources it cites in news stories.

As indicated by the Journal Sentinel’s
own standards, avoiding these problems
requires aggressive self-examination and vig-
orous efforts to check and re-check each story
and editorial for flaws. Such work is neither

David Dodenhoff, Ph.D., is a resident fellow of the
Wisconsin Policy Research Institute.

Wisconsin Interest 1



enjoyable nor easy, particularly in the context
of daily deadlines. It would not be surprising,
therefore, if extensive efforts to ensure a high
level of accuracy and fairness took a back seat
to the need to get out a reasonably accurate
and fair product every day, day after day. Not
surprising, perhaps, but unfortunate. And
unfortunately, that appears to be what is hap-
pening at the Journal Sentinel.

What Does Fair Coverage Look Like?

Charges of media bias fly freely, often
reflexively, in American politics. Newt
Gingrich protests that Republicans are not
really “cutting” Medicare, as the press would
have us believe. President Clinton complains
that talk radio is full of voices hostile to his
administration. And Ross Perot insists that a
small, well-financed cabal of dirty tricksters is
agitating to keep him from buying commercial
network time.

It is easy to dismiss such allegations as
the self-serving rhetoric of political gasbags.
Thanks to modern technology, however, the
discussion need not end there. A number of
multi-media publishing houses now publish
the full text of city newspapers, including the
Journal Sentinel, on compact disc. In this CD-
ROM format, the newspaper’s contents are
searchable by keyword, key phrase, subject
matter, and section. With this capability, one
can conduct tests of the fairness and accuracy
of newspaper coverage that range from the
very simple, such as looking for consistency in
the use of ideological labels, to the more com-
plex, such as an examination of whether the
paper’s coverage of a particular issue is factu-
ally accurate, and whether it gives equal time
to all relevant viewpoints.

Take the issue of abortion, for exam-
ple. Groups or individuals that support abor-
tion rights like to be referred to as “pro-
choice.” Groups or individuals that oppose
abortion like to be called “pro-life.” For a
newspaper to adopt either group’s preferred
terminology is to give weight to that group’s
argument — that the abortion issue is really

2 Spring/Summer 1998

about freedom of choice or is really about pre-
serving human life. Fair coverage of abortion-
related news, therefore, dictates that the phras-
es “pro-choice” and “pro-life” either not be
used at all or be used with roughly equal fre-
quency.

So how does the Journal Sentinel do on
this score? At the time the research for this arti-
cle was completed, the CD version of the paper
was current through July 31, 1997. | undertook
a search to identify all Journal Sentinel news
stories from January 1, 1996 through July 31,
1997 that contained any of the following phras-
es: “right-to-life,” “pro-life,” “anti-abortion,”
“abortion foe,” “abortion opponent,” “pro-
choice,’; “abortion rights,” and “abortion-
rights.”” | read each story to determine the
extent to which the phrases “pro-choice” and
“pro-life,” as opposed to the more neutral
phrases, were used to describe individuals and
groups involved in the abortion debate.

In the vast majority of cases, the
Journal Sentinel used neutral language to
describe the relevant groups and individuals.
In describing abortion-rights advocates or
organizations, the paper referred to them with
neutral language 76% of the time (108 out of
143 stories). The corresponding number for
groups or individuals opposed to abortion was
79% (202 out of 257 stories). Stories that
referred to “pro-choicers” as such constituted
only 18% of all stories describing abortion-
rights supporters; stories making reference to
“pro-lifers” were only 14% of all stories about
abortion opponents. The remaining stories in
both categories used both neutral and non-
neutral language (see Table 1 below for a sum-
mary of these and other word/phrase count
data). In general, then, the paper’s coverage of
the abortion issue seems fair and balanced, at
least in the application of labels used to
describe politicians, activists, and organiza-
tions involved in the debate.

Republican Extremists

Unfortunately, the Journal Sentinel fails
to live up to the high standards of its abortion



coverage in a number of other areas. The paper
routinely, for example, provides a forum for
those who consider Republican politicians or
issue positions “extreme,” or connected to the
“hard right” or “far right.” The paper almost
never paints Democratic politicians in equiva-
lent terms.

I performed a keyword search of news
stories that contained the words “Republican”
or “Republicans” and also the words or phras-
es “extreme,” “extremist,” “extremists,” “hard
right,” “far right,” or “radical right.” This
search turned up 70 stories across the two
years that described Republicans in terms sug-
gesting ideological
extremism. A typical
story quoted the cam-
paign manager of Lydia
Spottswood, Rep. Mark
Neumann’s Democratic
opponent in the last elec-
tion, as calling Neumann
“an obsessed extremist”
(11/2/96). Another
referred to meetings of
“the Republican hard
right” on Capitol Hill
(11/14/96). In another,
the paper quoted
Democratic state senator
Chuck Chvala’s com-
ments about the “radical
right-wing agenda” of
Assembly Republicans (5/27/97).

Similar references to Democrats are
few and far between. A keyword/keyphrase
search for such references produced only
seven stories in 1996 and 1997. Thus,
Republicans and Republican issue positions
are portrayed as “extreme” or as representing
the party’s extreme elements about 10 times as
often as Democrats and Democratic issue posi-
tions are characterized similarly.

Three important qualifications must be
made to these data. First, in 16 of the 70 stories
about Republicans, the person making the alle-
gation of extremism was also a Republican

“The paper
can control, however,
what it prints
and what
it does not™

(mostly Bob Dole describing Pat Buchanan in
the 1996 campaign). Yet even if one deducts
these stories from the total, the ratio of
Republican “extremism” stories to Democratic
stories remains about eight to one.

Second, 70 stories over the course of 19
months of news coverage is clearly a very
small proportion of the total number of stories
on politics in that time. Even with only 70 sto-
ries, however, three or four times a month
readers encountered a new depiction of
Republican extremism, either from an author
or a quoted or paraphrased source. The paper
carried similar stories about Democrats only

once every few months.

Finally, defenders of
the Journal Sentinel no
doubt would point out
that the paper cannot con-
trol what the likes of
Lydia Spottswood and
Chuck Chvala say to
reporters. The paper can
control, however, what it
prints and what it does
not. And the Journal
Sentinel clearly prints the
“extremist” language
much more often when it
comes from liberals and
Democrats than from
Republicans and conserv-
atives.

Read the Label and Follow the Money

The Journal Sentinel also seems to be of
two minds when describing policy-research
organizations like the Wisconsin Policy
Research Institute (WPRI), the University of
Wisconsin-Milwaukee’s Employment and
Training Institute (ETI), the LaFollette Institute
in Madison, the Institute for Research on
Poverty in Madison (IRP), and the Public
Policy Forum in Milwaukee (PPF). In 1996 and
1997, the paper mentioned WPRI in 23 stories.
In 10 of those stories, the institute was
described as “conservative” or “conservative-

Wisconsin Interest 3



leaning,” or was described as receiving fund-
ing from the Bradley Foundation, or both.
Thus, it was not uncommon to read descrip-
tions such as “the Wisconsin Policy Research
Institute, a conservative-leaning think tank”
(10/5796) or the qualifier, “the Wisconsin
Policy Research Institute is funded by the
Bradley Foundation, which often supports
conservative causes” (7/17/96).

Significantly, however, the paper fails
to provide similar information about the other
major research institutes in the state. In 1996
and 1997 there were 129 stories in the Journal
Sentinel referring to LaFollette, ETI, IRP, or
PPF. In not one of those stories was there any
description of these organizations’ ideoalogical
orientations or their funding sources.” Thus,
where WPRI is referred to as “a conservative,
Milwaukee-based institute” (10/9/96), the
other institutes either are not described at all
or are described with innocuous language such
as “a non-profit research organization” or “a
non-profit, non-partisan organization.”

Granted, many of the paper’s refer-
ences to the other organizations were inciden-
tal to the subject matter here. The Public Policy
Forum, for example, might be mentioned in a

newspaper story on one of its board members,
or the Institute for Research on Poverty might
be cited as the sponsor of a public forum. But
even in the cases in which representatives of
such organizations are taking a stand on a pol-
icy issue, presenting research results, or being
cited as a source for data, not once is there any
indication of the organizations’ political lean-
ings or of who funds their operations.

Journal Sentinel news stories on politics
reflect the same basic approach to labeling,
perhaps not surprisingly. | performed a key-
word search of all 1996/1997 news stories con-
taining the words “conservative” and
“Republican” or the words “liberal” and
“Democrat,” or both sets of words. Examining
the hundreds of news stories produced by this
search, one finds the word “conservative” or
its cognates used 1128 times, and the word
“liberal” and its cognates used only 345 times.
That is slightly greater than a three-to-one
ratio.

Of course, not every use of the word
“conservative” in a news story describes the
political views of a person or organization.
Budget estimates, for example, might be
described as “conservative,” as might some-

one’s attire or investment strate-

TABLE 1 Journal Sentinel Keyword/

Keyphrase Search Results,

January 1, 1996 - July 31, 1997

Keyword/Keyphrase Category

“Abortion Rights” Language
“Anti-Abortion” Language
“Pro-Choice” Language
“Pro-Life” Language

Republican “Extremists”
Democratic “Extremists”

WPRI, “Conservative” or Funding Source
Other Think Tanks, Label or Funding Source

“Conservative” Label
“Liberal” Label

4 Spring/Summer 1998

Frequency

76% of stories
79% of stories
18% of stories
14 % of stories

70 stories
7 stories

43% of stories
0% of stories

1128 stories
345 stories

gy. But the word “liberal” can
be put to similar, non-political
uses as well. In any event,
because the news-story search
included the words
“Republican” and “Democrat,”
the vast majority of stories pro-
duced by the search used “liber-
al” and “conservative” as politi-
cal labels. And as noted above,
the “conservative” label was
used far more frequently than
the “liberal” one.

Covering Welfare Reform

Fairly simple analyses such as
the ones described above are
instructive, but the available
technology also allows one to




identify the entire population of stories and
editorials on a specific subject. One can then
assess that body of work in some depth to
determine its accuracy and fairness. Because |
have spent much of the last two years studying
welfare reform in Wisconsin for the Wisconsin
Policy Research Institute, | chose to do a
detailed analysis of Journal Sentinel news sto-
ries and editorials on welfare.

As one would expect, the paper has
devoted extensive space to issues of welfare
and low-wage work in Wisconsin, both on its
editorial page and in straight news stories. The
editorials, at least, do not lend themselves to
the same sort of analysis
performed above. Indeed,
well-written, forceful edi-
torials necessarily will
rely on opinion-laden
phrases, words, and
rhetoric designed to
express the author’s
viewpoint. One would
hope, however, that they
would be free of inaccura-
cies, erroneous assump-
tions, and insupportable
logic. They are not.

In a December 14,
1996 editorial, the paper’s
editorial writers worried
about the capacity of W-2
mothers to handle child-care costs: “under W-
2, scheduled to start next September, the state
subsidizes day care, but the parent (typically,
the mother) has to come up with money out of
her pocketbook, too.” In fact, the vast majority
of welfare mothers do not have to come up
with money out of their pocketbooks for child
care. Census Bureau data indicate that among
all welfare mothers who work and have chil-
dren under age 15, only about one third pay
for day care. The rest use informal arrange-
ments - relatives, neighbors, friends — or place
their children in school during the day, or are
able to bring their children to work with them.

One would hope,
however, that
they would be

free of inaccuracies

On October 2, 1996, and on many
other occasions, the paper fretted about W-2's
lack of guaranteed support for program partic-
ipants: “...under W-2 a parent can play by the
rules, but still won’t be statutorily assured of
assistance. Yes, state officials say not to worry;
such parents will be helped. That may be true
— until money gets tight and the state looks for
costs to cut.” But for the first 28 months of W-2
operations, the state has fixed-dollar contracts
with the W-2 agents in each of the state’s coun-
ties, and with the five providers operating in
Milwaukee. The state cannot “look for costs to
cut” without violating the terms of those con-
tracts. In other words, the state has made an
essentially unbreakable
commitment not to cut
spending on W-2 over the
program’s  first 28
months, even if money
does get tight.

On April 29, 1996, the
Journal Sentinel editorial-

ized in favor of an
increase in the minimum
wage. The paper

acknowledged the poten-
tial for job loss due to a
minimum wage increase
but added, “a wage floor
is government’s way of
saying that jobs with pay
below that floor are inher-
ently unfair and socially undesirable.” Would
the Journal Sentinel’s editorial writers rather see
unskilled men and women out of work, or
working at low-wage jobs subsidized through
refundable state and federal tax credits?

A September 23, 1996 editorial
expressed concern that under Wisconsin’s wel-
fare reforms, “mothers have apparently given
a higher priority to holding down jobs than to
going to school to learn skills.” One might
wonder why women who already have jobs
need to learn job skills. Perhaps so that they
can get better jobs? A noble aspiration, but it is
still an open empirical question whether a
classroom education and training strategy for

Wisconsin Interest 5



welfare mothers, as opposed to an immediate
job-placement approach such as that under W-
2, is cost-effective to the government and leads
to better, higher-paying jobs for participants.
There is some evidence in supporAt of that
proposition and some to the contrary.

A July 25, 1996 editorial criticized fed-
eral welfare reform legislation because it
requires more of recipients, “but, contradictori-
ly, reduce(s) federal expenditures for needy
families.” The editorial fails to note, however,
that funding levels under the federal legisla-
tion are pegged to state caseload numbers
from the early-to-mid 1990s. Because caseloads
have fallen sharply since then (more than
30%), states actually have enjoyed an infusion
of federal cash. A July 13, 1997 New York Times
article indicated that “under the new law,
states will receive about $2 billion more this
year, 16 percent more than they otherwise
would have.” That totals about $650 in addi-
tional funds for every welfare family in the
country — not a “reduction” in anyone’s dictio-
nary.

There are other, smaller mistakes and
missteps in the editorials as well. On April 29,
1996, the paper supported a minimum wage
increase, arguing in part that the infrequency
with which the wage is increased “helps to
swell the ranks of the working poor.” Yet
Census data show that the “ranks of the work-
ing poor” have shrunk since the early 1990s. A
March 7, 1996 editorial bemoaned the lack of
training and education opportunities under W-
2. The editorial failed to mention, however,
that community-service workers, who
arguably are most in need of such opportuni-
ties, can be required to spend up to 10 hours a
week in education and training activities, as
much as many college students. And an
August 2, 1996 editorial erroneously referred
to “the legal duty government had to cushion
(children’s) fall into poverty” under AFDC, W-
2’s predecessor. Actually, because states were
not required to participate in the AFDC pro-
gram, neither they nor the federal government
was legally bound to provide assistance to
poor children.

6 Spring/Summer 1998

The Journal Sentinel news pages, too,
are full of stories on W-2 and welfare reform.
A keyword search from 1996 and 1997 for sto-
ries with “W-2” or “Wisconsin Works” in the
text and “W-2,” “Wisconsin Works,” “AFDC,”
or “welfare” in the headline produced a total
of 227 stories. In general these stories are free
from major errors and appear to bring accurate
information to bear on the important issues
and events surrounding W-2 (although often
in heavily anecdotal form). But accuracy of this
sort is not the same as balance and fairness.
Welfare reform, connected as it is to issues of
race, poverty, and child welfare, tends to bring
forth vocal advocates and critics with sharply
differing viewpoints. As long as their argu-
ments reside in the mainstream of political dis-
course and are espoused by credible groups
and individuals, news coverage ought to give
a roughly equal airing to all sides. All too
often, however, the Journal Sentinel’s coverage
of W-2 and welfare reform fails this test

Again, it may be useful to establish a
benchmark with a balanced, fair story on wel-
fare reform. A story run on January 12, 1997
addressed the 60-day residency requirement
for participation in W-2. The story quoted Pat
DeLessio of Legal Action of Wisconsin as fol-
lows: “You’re penalizing people because they
have moved. The Supreme Court has found
that that’s unconstitutional. You can’t discrimi-
nate against someone just because they’re a
new resident when these are necessary, vital
services.” The story’s author got a response
from David Blaska, a spokesman for the
Department of Workforce Development: “We
feel we’re on solid ground. We believe that we
can proceed. We’re not doing this on a lark.”
Finally, the author sought clarification of the
issue from a presumably neutral source, the
state Legislative Reference Bureau, and found
that “experts there have not been able to deter-
mine whether the residency rule is constitu-
tional.”

What makes this story balanced is the
author’s effort to get input from actors on both



sides of the debate. Though Mr. Blaska gets
somewhat less ink than Ms. DeLessio, both are
allowed to say their piece. The presentation of
information from a third, disinterested source
also greatly enhances the credibility of the
story.

Unfortunately, the Journal Sentinel’s
coverage of W-2 and welfare reform is replete
with stories that fall short of this standard.
Those stories are of two varieties. The first type
gives advocates of one point of view a greater
forum for airing their arguments than those on
the other side (or sides) of the debate. A July
22, 1997 article, for example, discussed the
ongoing legislative debate
over whether education
and training activities
should count as “work”
under W-2. The article
quoted one of the advo-
cates for such a provision,
Rep. Rebecca Young (D-
Madison), as follows:
“Education is key to mov-
ing families out of pover-
ty and to keeping our
state’s work force attrac-
tive to businesses paying
family-supporting
wages.” No proponent of
the “labor force attach-
ment,” or “work first,”
position was quoted.

A June 27, 1997 story quoted Richard
Oulahan, executive director of Esperanza
Unida, a southside job training and service
agency as saying, “There’s a mentality out
there that says we don’t want to invest money
in training people to get off welfare because it
doesn’t pay off.” The story then described
some of the agency’s successful programs and
quoted Oulahan again: “In September, pro-
grams like this will not be eligible activities for
welfare.” Defenders of W-2's work-first
approach were not represented in the article.

A January 2, 1997 article discussed the
major statutory changes in Wisconsin in the

What makes this story

balanced is the author’s

effort to get input from

actors on both sides of
the debate

year to come, among which was the W-2 pro-
gram. The article noted that “President Clinton
has hailed the project,” but then offered this
comment from Madison resident Lynn Doyle:
“l think they need to back off and look at it
more. | don’t see it working because some peo-
ple are going to have to pay for the mistakes
other people have done.” State residents who
support the program were not quoted in the
article.

An August 1, 1996 story on the presi-
dent’s decision to sign federal welfare reform
into law recorded the response of Wisconsin
“family advocate” groups. Among the quotes:
“The White House must
be a pretty nice place to
live if someone’s willing
to put so many children
in harm’s way in order to
stay there” (Marcus
White, program coordina-
tor of Interfaith
Conference). “l am just
sorry and sick that
(Clinton) didn’t have the
courage to veto this. The
desire to get elected has
overwhelmed the desire
to get things right for
kids” (Anne Arnesen,
director of the Wisconsin
Council on Children and
Families). “(Clinton’s
decision) marks a sad and fundamental change
in our nation’s priorities” (Marjorie Morgan,
chairwoman of the Coalition to Save Our
Children). These expressions of concern were
unbalanced by quotes in support of the presi-
dent’s decision, other than one by Milwaukee
Mayor John Norquist commending Clinton
“for the significant step he took today to end
welfare.”

A March 18, 1996 story on transporta-
tion issues under W-2 quoted four individuals
expressing major concerns about how program
participants will get to and from work. Only
one individual, a state official, was quoted
addressing these concerns.

Wisconsin Interest 7



In a March 14, 1996 article covering the
state Senate’s passage of W-2, four critics of the
program were quoted. Among them was Sen.
Gwendolynne Moore (D-Milwaukee), who
said, “It’s shocking that this body could hold
in contempt those who are so innocent, so vul-
nerable.” Sen. Gary George (D-Milwaukee)
added, “It’s no different from Caesar’s time. If
you don’t work, we will kill your children.”
Sen. Fred Risser (D-Madison) said, “The bill is
designed to keep the poor poor.” And Sen.
Joseph Wineke (D-Verona) offered, “It’s big
government at its worst.” Only Sen. Carol
Buettner (R-Oshkosh) was quoted in support
of the measure: “In W-2 we’re giving people
the opportunity and resources to work.”

A March 9, 1996 story described
Milwaukee County’s efforts to reduce its
AFDC caseload by an additional 4,000 cases in
order to qualify to operate the new W-2 pro-
gram. The article then quoted Anne Arnesen of
the Wisconsin Council on Children and
Families as follows:

I am worried because | think
we’re going to find people
who will drop out of the pro-
gram and end up struggling to
get by without welfare. They
won’t be getting food stamps,
or health care, or child care, or
the level of support necessary
to provide for their kids or for
their shelter.

No source was offered to challenge
this statement. In fact, the story’s author noted
that Clifford O’Connor, director of the
Milwaukee County Department of Human
Services, “also has said Pay for Performance
and similar programs could put thousands of
families into the child welfare system.”

Finally, a February 4, 1996 story cov-
ered the W-2 program’s requirement that
mothers begin working as early as 12 weeks
after giving birth. Eight different individuals
were cited raising questions and concerns

8 Spring/Summer 1998

about the provision. Only one defender was
allowed to offer a rebuttal.

A second manifestation of unbalanced
coverage appears in the Journal Sentinel’s
reporting on research results relevant to wel-
fare reform. As anyone knows who has read
research output from university professors,
public-policy institutes, and advocacy groups,
not all manuscripts are created equal. There is
good research, and there is bad research. There
are results driven by ideology, and there are
results driven by rigorous empirical work.
There are conclusions drawn from cautious
interpretations of reliable data, and there are
those drawn from a sponsor’s bank account.
And, of course, there are all manner of find-
ings that fall somewhere in between.

For all of their virtues, newspaper
reporters generally do not have the training to
determine when they are looking at quality
research and when they are not. Yet the Journal
Sentinel’s reporters often cover research related
to welfare with an uncritical eye. In general,
the paper’s writers take research reports at face
value, as if they show precisely what their
authors claim they show. Thus, there is almost
always an imbalance in these stories in favor of
the individuals and organizations that pro-
duced the research.

This has significant consequences for
the way coverage of welfare reform plays out
in the Journal Sentinel. In the 1996 - July 31,
1997 time frame, and using the same set of
welfare-related stories as above, | identified 16
stories devoted mostly or entirely to research
results from new studies relevant to welfare
reform. An additional three stories mentioned
the findings of studies that had been released
previously. Thus, about once a month the
Journal Sentinel reported on r%search with a
bearing on the debate over W-2.

As noted above, when the paper
reports on research by the Wisconsin Policy
Research Institute, it often refers to the insti-
tute as “conservative,” or as affiliated with the
Bradley Foundation, or both. Though this



oversimplifies matters significantly — much of
WPRI’s work is not funded by the Bradley
Foundation, and much of it addresses issues
that do not fall along a liberal/conservative
axis — such labeling might be defended as a
means, however imperfect, of putting research
results into some kind of context for readers.
The Journal Sentinel does not follow this prac-
tice consistently, however. In stories on
research related to W-2, the paper failed to
provide any description whatsoever of spon-
soring organizations such as the National
Center for Children in Poverty, Community
Coordinated Child Care, Inc., the Center for
Economic Development, the Early Childhood

Education and Care
Initiative, the
Employment and
Training Institute,

Working Mother magazine,
and the Institute for
Research on Poverty.

In other cases the
paper provided descrip-
tors, but they were not
very helpful in assessing
an organization’s orienta-
tion and mission. The
Women and Poverty
Public Education
Initiative, for example,
was described as a
“statewide grass-roots
group,” and the Annie E. Casey Foundation
was described as “a private charitable organi-
zation, based in Baltimore, that focuses on dis-
advantaged children.” Similarly, on the rare
occasion when the paper identified the fund-
ing source for a study, it typically provided no
relevant detail. Thus, a study was said to have
been financed by the Charles Stewart Mott
Foundation, or the Wisconsin Council on
Children and Families, or the Helen Bader
Foundation. But how useful is that information
to readers if they are not familiar with these
organizations?

The paper’s reporters also do a poor
job of seeking reactions to new research. In

...labeling might be
defended as a means,
however imperfect, of

putting research
results into some kind
of context...

some cases the research simply runs as its own
story, without any response from individuals
or organizations that might take issue with the
findings. This was true in the 1996/1997 peri-
od for studies by the Women and Poverty
Public Education Initiative, the Employment
and Training Institute, the Midwest Anti-
Hunger Network, and the Institute for
Research on Poverty. In other cases the paper
provides a forum for dissenting voices, but
supporters of the research are cited in even
greater numbers. This was true of reporting on
studies conducted or sponsored by the
National Association of Child Advocates and
the Employment and Training Institute.

The most serious
problem with the Journal
Sentinel’s reporting on
welfare-related research
results, however, is that
even when the paper
does seek a response from
an individual or group
that does not share the
sponsoring group’s orien-
tation, it rarely seeks out
sources that are qualified
to comment on the quali-
ty of the data used in the
research, the appropriate-
ness of the research meth-
ods, and the validity of
the researchers’ conclu-
sions. Thus, the reader almost never sees a
well-informed discussion of whether or not the
new research results ought to be taken serious-

ly.

One brief example illustrates what can
happen as a result of this approach. An August
17, 1996 story reported on the findings of a
research report issued by the Center for
Economic Development at the University of
Wisconsin-Milwaukee. The report found,
among other things, that there would be two
job seekers for every available job in the
Milwaukee metropolitan area through 2005.
This would signify serious trouble for W-2 if
true.

Wisconsin Interest 9



It is not true, however. Center for
Economic Development researchers made two
critical mistakes in calculating the job gap.
First, they assumed that in addition to new
entrants to the labor force — mainly W-2 moth-
ers, new arrivals to the state, and young people
going to work for the first time — jobs would
have to be found for 26,000 individuals already
unemployed in the Milwaukee area. This
assumption ignores the economic fact of fric-
tional unemployment and implies that zero
unemployment at a given moment is both pos-
sible and desirable. It is neither. Second, hav-
ing assumed away frictional unemployment,
Center researchers then counted 26,000 unem-
ployed individuals in every year of their calcu-
lations, as if there would be 26,000 newly
unemployed to be accommodated every year,
rather than just one time, in the first year of
their calculations.

This simple math error accounted for
the vast majority of the Center’s projected job
gap. Center researchers’ decision to ignore fric-
tional unemployment almost surely made up
the rest. The two mistakes taken together ren-
dered the most sensational “finding” of the
Center’s study demonstrably false.
Unfortunately, the Journal Sentinel did not
check with a source who would have known
that, and therefore gave the Center and its
research report prominent, undeserved cover-
age.

Are the other studies reported in the
paper flawed in similar ways? | don’t know.
More important, however, is that Journal
Sentinel reporters don’t know either. Neither,
therefore, do their readers.

There is at least one simple remedy to
this problem, clearly demonstrated in a March
25, 1996 story on a report by Lawrence Mead
for the Wisconsin Policy Research Institute.
The report was entitled “The Decline of
Welfare in Wisconsin.” It concluded that the
state’s welfare caseload had dropped as
sharply as it had not just because of the
healthy economy, but also because of the

10 Spring/Summer 1998

state’s aggressive efforts to move welfare
recipients into work.

This was a controversial finding, and
the reporter who wrote the story, Mary Beth
Murphy, naturally sought reactions to it. Her
choice of sources was commendable — Michael
Wiseman and John Pawasarat, both welfare
researchers with the knowledge and experi-
ence to offer an intelligent assessment of
Mead’s research. As it turned out, Wiseman
did not comment on the research itself, but
Pawasarat did, expressing his doubts about
Mead’s conclusions. Thus, readers were left
with an understanding that the findings were
not undisputed. Whether one sides with
Pawasarat or Mead, the important point is that
the reporter in this case did something that
Journal Sentinel reporters almost never do in
presenting research results — she sought com-
ments from someone competent to evaluate
the research.

Conclusion

Are the foregoing findings disconcert-
ing? Certainly. Do they suggest a serious bias
in the Journal Sentinel’s coverage of political
issues? Probably not. Instead, they reveal two
important shortcomings in the paper’s report-
ing and editing. First, the paper’s reporters,
editors, and editorial writers sometimes pay
insufficient attention to the details required to
make a story balanced, fair, and accurate.
Advocates and opponents of a particular view-
point should be quoted in roughly equal num-
bers and given roughly the same amount of
space in a story. Facts need to be checked and
then checked again to ensure that editorials
impart correct information to readers.
Research results need to be subjected to com-
ments by those with the training to assess their
validity.

As the data in this article have made
clear, failure to take such steps can result in
stories and editorials that in one way or other
misrepresent political reality.



Second, the findings presented above
suggest a failure by the Journal-Sentinel’s edi-
tors to keep an eye on the big picture.
Referring to a think tank or a U.S. Senator or
an interest group as “conservative” within an
individual story or editorial is not necessarily
grounds for concern. But when the same thing
happens in story after story across months and
months, the cumulative effect is that the politi-
cal world appears to be populated by conserv-
ative actors and interests, with liberals pop-
ping up only here and there. Likewise, describ-
ing a group or politician as a member of the
“far right” within an individual story might
pose only a small concern, but when that is
done repeatedly, while politicians on the left
are rarely identified in similar terms, that can-
not help but create an impression among read-
ers, probably unjustified, about the unchecked
influence of the “far right” in American poli-
tics.

Despite such problems, there is still
some happy news to be gleaned from an exam-
ination of the Journal Sentinel. The paper’s writ-
ers and editors clearly know how to do better
than they are doing. In coverage of the abor-
tion issue, for example, there appears to be a
concerted effort to avoid “label favoritism”
toward one group or the other. And in cover-
age of welfare, there are more stories that offer
a balanced perspective on the issues than those
that overrepresent the viewpoint of a particu-
lar group, party, or individual. If these prac-
tices could be extended to all stories and edito-
rials across all subject areas of the paper, the
Journal Sentinel would prove itself worthy of
the noble aspirations expressed by the new
paper’s editorial board in April of 1995.

A note on the data. A researcher attempting a
quick replication of the results presented here no doubt
would fail. While exceptionally useful, the CD data are not
perfect. A single keyword search, for example, often pro-
duces multiple occurrences of the same story. Thus, a
search that produces 200 “hits,” that is, individual stories,
might in fact result in only 170 stories that can be used.
Furthermore, many of the “stories” produced by a key-
word search are in fact letters from readers, which also
cannot be used. And though it is possible in theory to
search for keyword/ keyphrases only among news stories,
inevitably opinion/editorial pieces that have been miscod-
ed show up in the results of such a search. The story

counts above reflect adjustments for all of these data defi-
ciencies, and many others.

NOTES:

1 Media Research Center web page, http://www.town-
hall.com/mrc/reality/mrc96biasreport.html.

2 All of the results reported in this article are based on
data from the period January 1, 1996 through July 31, 1997.

3 On rare occasions the funding source for a particular

study produced by one of these organizations was men-
tioned, but never with language that would allow one to
identify the source’s political orientation. See the discus-
sion of this point below.

4 See Judith M. Gueron and Edward Pauly, From Welfare

to Work (New York: Russell Sage Foundation, 1991), and
Larry L. Orr et. al., Does Training for the Disadvantaged
Work? (Washington, D.C.: The Urban Institute Press, 1996).

5 The stories, in chronological order and with abbreviated

CD-ROM citations, were as follows: “Welfare overhaul’s
foes take on plan,” News 1 (1/4/96); “Work require-
ments,” News 5 (1/7/96); “Still a work in progress?”,
News 4 (3/7/96); “State leads in welfare case reduction,” B
News (3/25/96); “Work often not enough,” News 2
(4/12/96); “Many expected off rolls,” News 1 (5/5/96);
“Magazine says W-2 may impair,” News 3 (5/28/96);
“Number of children of working poor up,” News 3
(6/37/96); “Child care shortage,” News 3 (7/1/96); “Only 1
in 6,” B News (7/5/96); “Family advocates say,” A News
(8/1/96); “Shortage of jobs,” News 1 (8/17/96); “W-2
training load,” A News (9/1/96); “More Hmong receiving
AFDC,” News 1 (9/16/96); “More children to be hungry,”
B News (10/17/96); “More poverty feared,” A News
(11/20/96); “W-2 child care burden,” B News (11/27/96);
“Study: welfare reform may not aid kids” (12/11/96); “For

this single mother,” B News (2/3/97).

Wisconsin Interest 11



